Zo zet MYoMY zich in voor de duurzame ontwikkelingsdoelen
Interview met Marileen van MYoMY
Wat bedoelen jullie met ‘It’s not simply a bag, it’s
a movement’! En zijn de SDG’s ook gerelateerd aan deze uitspraak?
“It’s not simply a bag, it’s a movement” is een uitspraak van onze productiepartner Taslima Miji. Deze uitspraak heeft betrekking op het creëren van fair trade banen samen met Taslima of een van onze andere productiepartners. Een fairtrade baan betekent meer financiële onafhankelijkheid voor de medewerker, goede arbeidsomstandigheden en meer professionele en persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden. Wij geloven in het ontwikkelen van een keten van empowerment, van maker tot drager en verder, het is meer dan een tas; het is een menselijke beweging. Hier komen alle drie de SDG’s in terug waar wij op focussen.
©MYoMY |
Van de 17 doelen, richt MYoMY zich specifiek op de volgende 3 doelen: SDG 8, 10 en 17. Hoe zijn jullie tot deze keuze gekomen?
Tip: bekijk onderstaande explainer om een beeld te krijgen van de inhoud van deze doelen.
Bovenstaande SDG’s (8, 10 en 17) zijn onze focus SDG’s omdat wij geloven dat wij op deze SDG’s als merk het meeste impact kunnen maken. De keuze kwam voort uit waarom Marja, de CEO van MYoMY, met MYoMY begonnen is. Zij wilde zich inzetten voor een betere en eerlijkere wereld door mooie en duurzame producten te ontwerpen (Designed to empower). Dat betekent: eerlijke banen, banen die empoweren (8) voor een eerlijkere en gelijkwaardigere wereld (10). Daarbij geloven wij heel sterk dat we samen alle SDG’s kunnen bereiken. We zoeken daarom altijd op zoek naar connecties en samenwerkingen (17) die hierbij aansluiten, samen heb je veel meer kennis dan alleen.
Hoe zetten jullie je in voor SDG 8?
Deze SDG is het startpunt geweest van MYoMY, namelijk het
creëren van eerlijke en fair trade banen. Dit betekent naast goede
werkomstandigheden ook kansen om te leren, te groeien maar ook te dromen op
zowel professioneel als persoonlijk vlak. Dit doen we door samen te werken op
een persoonlijk niveau waarin we profit en purpose samenbrengen, economisch
maar nooit ten koste van onze sociale en gelijkwaardige manier van werken. Het
is daarom heel belangrijk dat ook onze partners in deze missie geloven. Onze
productiepartner Taslima is hier een prachtig voorbeeld van, samen kunnen we
echt een verschil maken.
Hoe zetten jullie je in voor SDG 10? Kunnen jullie een voorbeeld geven van hoe jullie je voor SDG 10 inzetten?
SDG 10 zien wij als een belangrijke stip op de horizon en is ook een uitgangspunt voor MYoMY. Wij zetten de verandering in en hopen zo dat anderen volgen om mensenrechten en gelijkheid te normaliseren. Dit is hard nodig aangezien hier in Nederland zwangerschapsverlof bijvoorbeeld de normaalste zaak van de wereld is. Daarentegen is het in Bangladesh nog een enorme uitzondering in een nog vooral masculiene samenleving. Zo hebben wij er bijvoorbeeld samen met onze partner Leatherina voor gezorgd dat een medewerker steun krijgt bij haar bevalling. Er is financiële ruimte beschikbaar gesteld om veilig te bevallen en er was mentale support aanwezig. Daarnaast kon zij met zwangerschapsverlof gaan. Dit voorbeeld sluit aan op onze visie dat een eerlijke en gelijkwaardige wereld bereikt wordt door middel van ‘empowering connections’.
Hoe zetten jullie je in voor SDG 17?
Dit doel is onderdeel van onze missie: een keten van empowerment creëren. Dit betekent dat wij samenwerkingen zoeken om te werken aan de SDG doelen waarin we elkaars krachten versterken.
Een mooi voorbeeld is de samenwerking met Waste2Wear. Onze voering en
MY
CIRCLE BAG collectie is volledig gemaakt van Recyclede PET flessen. Een
schonere wereld én een mooi, duurzaam product. Zij hebben de kennis voor het innovatieve
materiaal, wij voor het design en eerlijke productie. Daarnaast werken we
bijvoorbeeld met verdere verduurzaming van ons leer samen met Joseph van de
Looierij CHT Chang Hing Tannery in India en partijen als Smit&Zoon. Ook
samenwerkingen op het gebied van verkoop en marketing sluiten aan bij SDG 17.
Deze retailers of platformen hoeven niet altijd duurzaam te zijn. Wij helpen
deze partijen om eerlijke mode en duurzaamheid naar voren te brengen. Hier zie
je transities ontstaan waar wij graag aan bijdragen om consumenten te
informeren om zo een weloverwogen keuze te maken.
Sluit de samenwerking
met de SFGC ook aan bij SDG 17?
Absoluut. De keten van empowerment gaat van makers
naar dragers en alle mensen en organisaties er tussen. Platformen en middelen
als de SFGC zijn manieren om consumenten bewust te maken over eerlijke mode.
Door een samenwerking tussen MYoMY en SFGC
kunnen we mensen inspireren om te gaan voor fair trade en duurzaamheid. Alleen
dan kunnen we alle SDG’s behalen.
Duurzame ontwikkelingsdoelen zijn altijd met elkaar verbonden
©MYoMY |
Reacties
Een reactie posten