Zo zet MYoMY zich in voor de duurzame ontwikkelingsdoelen

 

In mijn vorige blog over duurzame mode schreef ik al over de link tussen de mode-industrie en de duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s). Kort samengevat kwam naar voren dat het businessmodel van fast fashion een negatieve sociale impact heeft en dat er sprake is van een groot prijskaartje voor het milieu. Hoe kun je dan nog verantwoorde kledingkeuzes maken? Als voorbeeld van nieuw initiatief om je te helpen met duurzame kledingkeuzes kwam de Sustainable Fashion Gift Card (SFGC) al naar voren. Voor deze blog mocht ik een van de merken die is aangesloten bij de SFGC interviewen over de duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s). In deze blog lees je het interview met Marileen Bouman van MYoMY.

 

The Global Goals & MYoMY

Interview met Marileen van MYoMY


Wat bedoelen jullie met ‘It’s not simply a bag, it’s a movement’! En zijn de SDG’s ook gerelateerd aan deze uitspraak?

 “It’s not simply a bag, it’s a movement” is een uitspraak van onze productiepartner Taslima Miji. Deze uitspraak heeft betrekking op het creëren van fair trade banen samen met Taslima of een van onze andere productiepartners. Een fairtrade baan betekent meer financiële onafhankelijkheid voor de medewerker, goede arbeidsomstandigheden en meer professionele en persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden. Wij geloven in het ontwikkelen van een keten van empowerment, van maker tot drager en verder, het is meer dan een tas; het is een menselijke beweging. Hier komen alle drie de SDG’s in terug waar wij op focussen.


MYoMY
©MYoMY

 

Van de 17 doelen, richt MYoMY zich specifiek op de volgende 3 doelen: SDG 8, 10 en 17. Hoe zijn jullie tot deze keuze gekomen?

 Tip: bekijk onderstaande explainer om een beeld te krijgen van de inhoud van deze doelen.
Explainer

Bovenstaande SDG’s (8, 10 en 17) zijn onze focus SDG’s omdat wij geloven dat wij op deze SDG’s als merk het meeste impact kunnen maken. De keuze kwam voort uit waarom Marja, de CEO van MYoMY, met MYoMY begonnen is. Zij wilde zich inzetten voor een betere en eerlijkere wereld door mooie en duurzame producten te ontwerpen (Designed to empower). Dat betekent: eerlijke banen, banen die empoweren (8) voor een eerlijkere en gelijkwaardigere wereld (10). Daarbij geloven wij heel sterk dat we samen alle SDG’s kunnen bereiken. We zoeken daarom altijd op zoek naar connecties en samenwerkingen (17) die hierbij aansluiten, samen heb je veel meer kennis dan alleen.


Hoe zetten jullie je in voor SDG 8?

SDG 8


 

  



Deze SDG is het startpunt geweest van MYoMY, namelijk het creëren van eerlijke en fair trade banen. Dit betekent naast goede werkomstandigheden ook kansen om te leren, te groeien maar ook te dromen op zowel professioneel als persoonlijk vlak. Dit doen we door samen te werken op een persoonlijk niveau waarin we profit en purpose samenbrengen, economisch maar nooit ten koste van onze sociale en gelijkwaardige manier van werken. Het is daarom heel belangrijk dat ook onze partners in deze missie geloven. Onze productiepartner Taslima is hier een prachtig voorbeeld van, samen kunnen we echt een verschil maken.

 Neem hier een kijkje wat Marja en Taslima hier zelf over zeggen. 


 Hoe zetten jullie je in voor SDG 10?  Kunnen jullie een voorbeeld geven van hoe jullie je voor SDG 10 inzetten?

SDG 10





 

SDG 10 zien wij als een belangrijke stip op de horizon en is ook een uitgangspunt voor MYoMY. Wij zetten de verandering in en hopen zo dat anderen volgen om mensenrechten en gelijkheid te normaliseren. Dit is hard nodig aangezien hier in Nederland zwangerschapsverlof bijvoorbeeld de normaalste zaak van de wereld is. Daarentegen is het in Bangladesh nog een enorme uitzondering in een nog vooral masculiene samenleving. Zo hebben wij er bijvoorbeeld samen met onze partner Leatherina voor gezorgd dat een medewerker steun krijgt bij haar bevalling. Er is financiële ruimte beschikbaar gesteld om veilig te bevallen en er was mentale support aanwezig. Daarnaast kon zij met zwangerschapsverlof gaan. Dit voorbeeld sluit aan op onze visie dat een eerlijke en gelijkwaardige wereld bereikt wordt door middel van ‘empowering connections’.


Hoe zetten jullie je in voor SDG 17?

SDG17


 




Dit doel is onderdeel van onze missie: een keten van empowerment creëren. Dit betekent dat wij samenwerkingen zoeken om te werken aan de SDG doelen waarin we elkaars krachten versterken.

Een mooi voorbeeld is de samenwerking met Waste2Wear. Onze voering en MY CIRCLE BAG collectie is volledig gemaakt van Recyclede PET flessen. Een schonere wereld én een mooi, duurzaam product. Zij hebben de kennis voor het innovatieve materiaal, wij voor het design en eerlijke productie. Daarnaast werken we bijvoorbeeld met verdere verduurzaming van ons leer samen met Joseph van de Looierij CHT Chang Hing Tannery in India en partijen als Smit&Zoon. Ook samenwerkingen op het gebied van verkoop en marketing sluiten aan bij SDG 17. Deze retailers of platformen hoeven niet altijd duurzaam te zijn. Wij helpen deze partijen om eerlijke mode en duurzaamheid naar voren te brengen. Hier zie je transities ontstaan waar wij graag aan bijdragen om consumenten te informeren om zo een weloverwogen keuze te maken.

 

Sluit de samenwerking met de SFGC ook aan bij SDG 17? 

Absoluut. De keten van empowerment gaat van makers naar dragers en alle mensen en organisaties er tussen. Platformen en middelen als de SFGC zijn manieren om consumenten bewust te maken over eerlijke mode. Door een samenwerking tussen MYoMY en SFGC kunnen we mensen inspireren om te gaan voor fair trade en duurzaamheid. Alleen dan kunnen we alle SDG’s behalen.

 

 De missie van MYoMY focust sterk op empowerment. Wat is de link naar empowerment van de werknemers die de tassen maken?

 Bij de productie partners met wie wij werken staat bewustwording van eigen zeggenschap voorop. Hier hoort ook het collectief onderhandelen tussen werknemer en werkgever bij. Empowerment gaat voor MYoMY over gelijkwaardigheid. We kiezen dan ook voor partners diedit ook belangrijk vinden. Door een werknemer/de maker gelijkwaardig te zien en laten voelen aan de werkgever of de inkoper, zet je iemand in zijn kracht om voor zich zelf op te komen. Dit wordt nooit afgestraft maar altijd aangemoedigd.


Duurzame ontwikkelingsdoelen zijn altijd met elkaar verbonden

Sustainable fashion

Een interessant inzicht die ik zelf heb opgedaan uit dit interview is dat alle SDG’s van belang zijn voor verduurzaming/verbetering van de mode-industrie. In de cursus Fashion’s Future: The Sustainable Development Goals heb ik al geleerd over specifieke SDG’s die relevant zijn. Zodra ik mij ging verdiepen in hoe MYoMY zich hiervoor inzet kwam ik tot de conclusie dat SDG 10 en 17 niet expliciet zijn behandeld. Dit komt waarschijnlijk omdat iedere SDG weer met een andere SDG samenhangt. Marileen van MYoMY geeft hierbij als voorbeeld een praktijkverhaal die recent door Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) in een E-zine is opgenomen. Zo leidt bijvoorbeeld het verbeteren van arbeidsomstandigheden voor vrouwen (SDG 5) ook tot een hoger welzijn op zowel werk gerelateerd als financieel gebied (SDG 8). 

MYoMY
©MYoMY



Mooi om te zien hoe MYoMY heel concreet invulling geeft aan de SDG’s en dit ook echt in de praktijk laat zien. Ben je benieuwd hoe jouw favoriete modemerk zich inzet voor de SDG’s? Benader ze op social media of stuur een mail. Gebruik daarbij de hashtags #WhoMadeMyFabric? #WhoMadeMyClothes? #WhatsInMyClothes? Zo zetten we ons in voor meer transparantie in de mode-industrie.




 

Reacties